آوا و نوا
علاقه مندان به مباحث موسیقی
 
 

پنديرا نام سازی است از خانواده آلات موسیقی کوبه ای . ساختمان این ساز با تفاوتهایی شبیه دايره است


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 22:4 :: توسط : شیرین

این ساز از دو طبل کاسه مانند درست شده که کاسه ی بزرگتر صدای «بم» و کاسه کوچیکه صدای «زیر» میده. کاسه های نقاره (ناقاره) رو از مس یا سفال درست میکنن و روی اون پوست گاو و یا گوسفند میکشن. برای نواختن این ساز معمولاً اون رو بر روی پایه ای مخصوص سوار میکنن، البته تو مجالس خانگی یا مشابه اون، ساز رو بر روی قطعه فرشی قرار


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 22:2 :: توسط : شیرین

شکل ظاهری اش بسیار شبیه تنبک ولی شیوه نواختن و جنس صدایش کاملاً متفاوت است. در مقایسه با دمام، صدای تیزی دارد و غالباً در کنار سازهای کوبه ای دیگر به کار می رود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 22:0 :: توسط : شیرین

دف،سازی است شبیه به یک چارچوب طبل، که در اکثر نقاشی های مینیاتوری، ترسیم شده است. در برخورد اول با دف، بنظر خیلی ساده می رسد؛ اما دف قابلیت به صدا درآوردن ریتمها و آهنگهای مشکل را دارد. در موقع نواختن آهنگی صدای آن بخوبی شنیده می شود. با حلقه های کوچک فلزی که در داخل آن تعبیه شده است تزئین می شود و آن را از پوست بز تهیه می کنند.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 21:59 :: توسط : شیرین

بدنه تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می سازند. تنبک از قسمت های پایین تشکیل شده است:

پوست
دهانه بزرگ
تنه
گلویی(نفیر)
دهانه کوچک(کالیبر)

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 21:57 :: توسط : شیرین

دهل يك ساز كوبه ای بزرگ است كه جهت ايجاد صداهای بم به كار می*رود. اندازه انواع دهل در مناطق مختلف با هم متفاوت است. دهل دارای يك بدنه چوبی استوانه ای شكل است كه در دو طرف آن پوست کشیده شده است. پوست كشيده شده بر يك سرِ دهل، ضخيم*تر از سر ديگر است و جهت ايجاد صداهايی عميق با فركانس پايين (بم) به كار می رود در حالی*كه پوست نازكتر صداهايی با فركانس بالاتر (زیر) را ايجاد می كند. دهل بوسيله دو چوب نواخته می*شود. چوبی كه جهت نواختن طرف بم دهل به كار می رود، اندكی ضخيم*تر است. چوب ديگر نازك*تر و قابل انعطاف*تر است و جهت ایجاد صداهای زيرتر به كار می رود.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 21:56 :: توسط : شیرین


طبل یکی از آلات موسیقی متداول ضربه ای چین میباشد . ازکشفیات باستانی خاکی معلوم است که طبل حدود 3000 سال قدمت دارد . درقدیم الایام ،طبل نه تنها در مراسم قربانی و درمواقع رقص وآواز وبرای نواختن آهنگ بکار می رفت بلکه وسیله ا ی برای اعلام نبرد با دشمن ،تارومار کردن حیوانات ویا اعلام وقت و خطر بود .مقارن با پیشرفت های جامعه ،در ارکستر ملی ،نمایشات تاتر و اپرا ،رقص وآواز ،مسابقات قایق رانی و رقص باشیرمصنوعی و رقابت کار طبل از آلات موسیقی ضروری محسوب شد .ساخت طبل ساده است و شامل بدنه و رویه آن می باشد . طبل آلت موسیقی صوتی است و معمولا از چرم جانوران تهیه می شودکه روی چارچوب(بدنی ) طبل کشیده می شود. بر اثرضربه زدنها ارتعاش صدا به گوش می رسد و صوت بوجود می اید.تنوع طبل در چین زیاد است ازقبیل طبل بزرگ و طبلهایی به شکل گلدان و غیره.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 21:54 :: توسط : شیرین

سازهای کوبه ای از قدیمی ترین سازهایی هستند که از هزاران سال پیش تمدن بشری از آنها استفاده میکرده است. اولین استفاده بشر از سازهای کوبه ای برای برقراری ارتباط راه دور بوده و بتدریج برای مراسم شادی، عزا، تشریفات مذهبی و ... از آنها استفاده شده است. گروهی از آنها که صوت خاصی را تولید نمیکنند بعنوان المانهای تولید کننده ریتم و تزئین در تنظیم و ارکستراسیون کاربرد بسیار دارند. انواع دیگر آنها که نت خاصی تولید میکنند برای نواختن ملودی بکار میروند.سازهای کوبه ای با ارتفاع صوتی نا مشخص جزو جدایی ناپذیر ارکسترهای بزرگ جهان هستند و اگر کارهای بزرگ ارکسترال را دیده باشید حتما" در قسمت انتهایی نوازنده های سازهای بادی را مشاهده کردید که چگونه یک تنه در دادن ریتم به موسیقی یا تاکید برملودی سایر سازها نقش ایفا میکنند.عنصر تولید کننده صوت در این سازها یک غشای پوسته ای کشیده شده یا صفحه ها و میله های فلزی یا چوبی و ... است که بوسیله مرتعش شدن تولید صوت میکنند.سازهای کوبه ایی در انواع سبکهای کلاسیک و ارکسترال به هنگام به اوج رسیدن موسیقی کاربرد بسیار دارند و شور و هیجان موسیقی را بیشتر میکنند


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 21:21 :: توسط : شیرین

ما دلشدگان خسرو شيرين پناهيم
ما كشته آن مه رخ خورشيد كلاهيم
ما از دو جهان غير تو اي عشق نخواهيم
ما از دو جهان غير تو اي عشق نخواهيم

جمع مستانه غزل خوانيم
همه مستانه سر اندازيم
سر اندازيم سرافرازيم...


جمع مستانه....
خداوندا سايه اين جمع بر سر ما مستدام بفرماي...
آمين...


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 21:17 :: توسط : شیرین


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: 21:14 :: توسط : شیرین

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آوا و نوا و آدرس 23871.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 4157
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1